lördag 24 maj 2008

Fire, water, burn

Alla kan andas ut. Branden i Strandhuset kommer INTE förstöra Johan Harjus försäsongsträning inför hockeysäsongen som drar igång om drygt t r e månader.
- Vi är lediga i dag och tränar först i morgon så det är lugnt. Säger Harju till Norrbottens kuriren.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3696704
Tur att Norrbottens kuriren finns och för ut nyheterna till allmänheten. Thai thai, Luleås bästa thairestaurang brann alltså i natt.

Jag har för övrigt bott i samma korridor som utrymdes i natt i drygt tre år. I nästa epok bodde en annan SHC bekanting och anthem-sångare i samma lägenhet.
I g å r flyttade han ut.
Är det bara jag eller är detta inte lite väl talande? Någon måste ha glömt att slå av fläkten och sedan lämnat lägenheten, med fläkten forfarande påslagen. Eller kan det möjligtvis ha varit ett kylskåp som stått öppet en stund för länge och sedan självantänts?

Kanske SHC:s egen brandman här kan bidra med en teori av brandorsaken och en recention av släckningsarbetet? Är även intresserad av en förklaring av ordet windkessel, som är någon typ av brandutrustningsrelik som nu står som modell för blodets utpumpning i aorta och magsäckens tömning.

1 kommentar:

(H)Ola sa...

Äntligen ett riktigt intressant inlägg i denna blogg..! Först ska vi reda ut vad som startade branden, dvs brandstiftaren. En vanlig orsak till brand i hemmet är en kvarglömd cigarettfimp i sängen, i det här fallet handlar det dock mest troligt om en cigarr. Släckningsarbetet har jag svårt att kommentera då jag inte var på plats men jag förmodar att en stark cigarrdoft spred sig på platsen då ett stort lager av cigarrer tydligen fanns i byggnaden, detta kan ha orsakat viss förvirring hos räddningspersonalen under insatsen. Ordet windkessel är mkt intressant, wind=vind och kessel=kokare (tysk översättning). Vindkokare alltså, vad detta är eller var för någon brandutrustning är en gåta för mig, jag tar på mig att innan min examen ta reda på detta. Tack ännu en gång för ett bra inlägg.