måndag 3 november 2008

Uppdrag granskning?

För en tid sedan såg jag Uppdrag granskning som då handlade om "Sveriges dyraste motorväg". Vad jag förstod efter lite tittande så har förbifart Stockholm inte riktigt tänkts igenom ordentligt. Det alternativ man valt anses inte vara det bästa av en rad anledningar, en av dessa är miljöaspekten. En av huvudingredienserna i denna orgie av grävande journalistik var en intervju med Vägverkets generaldirektör. Han kunde under denna intervju inte ge ordentliga svar på hur klimatfrågan hade tagits i beaktning under detta projekts gång. Efter att ha blivit utsatt för lite press under intervjun sa generaldirektören till slut att klimatfrågan var ett randvillkor för detta projekt.

Begreppet randvillkor kände jag igen och visste vad det betydde. Det gjorde dock inte reportrarna som höll i detta program. Nu startade ett resonemang där poängen var att till och med generaldirektören hade sagt att klimatfrågan var ett randvillkor. Sedan gick det över till en debatt med diverse politiker i studion där man bland annat diskuterade det faktum att generaldirektören sagt att klimatfrågan var oviktig.

Nu är det tyvärr så att begreppet randvillkor inte betyder, som gemena man lätt kan tro, att något är oviktigt. Man skulle ju kanske kunna tolka det som att det befinner sig i utkanten av ett område med faktorer som inverkar och därmed är oviktigt. Det betyder dock tvärtom att denna faktor är mycket viktig och styr hela, i det här fallet, projektet.

Jag anser att om en viktig poäng byggs på ett uttalande, måste man förstå vad detta uttalande betyder. De kunde åtminstone ha googlat skiten innan de började dra alltför stora växlar. Nu föll inte hela resonemanget, detta är en detalj som dock förstorades upp med, vad jag kan tro, hopp om att få in en punch line i programmet. Det hela var dock otroligt irriterande.

Med anledning av ovanstående resonemang ställer jag frågan: Är allt i Uppdrag granskning granskat?

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=98613&a=1293112

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte påstå att jag har förstått intresset i det här med bloggar, 9 av 10 känns som dagböcker och antingen är jag väl egoistisk som inte intresserar mig för okända människors liv eller så, vilket jag hoppas, är det deras oförmåga att intressera mig som gör att jag tar några steg tillbaka varje gång jag jag läser ordet "blogg".

Hursomhelst är den här bloggen den mest läsvärda jag hittat och det får en fundera över anledningen? Kanske är det grejen med flera upphovsmän (kvinnor?) som gör att den får flera dimensioner? Troligen det tillsammans med att jag sedan tidigare känner ett intresse för flera av ämnena som återkommer här.

/lowlife

A. sa...

Vi på SHC-redaktionen tackar för komplimangen och tycker det är bra att fler är intresserade av samma saker som vi.